Under de Milky Way

2 februari 2016 - Noosa Heads, Australië

Inmiddels zijn we precies een maand onderweg. De camper voelt nog net niet als thuis, daar is hij ook een beetje te gammel voor. We rijden nog steeds met onze luifel in het looppad en kunnen donderdag terecht om deze te laten maken, wanneer de juiste onderdelen uit Nieuw Zeeland zijn geleverd. We hebben er nog een kleine schade bij gereden, nadat we erachter kwamen dat onze camper zo lek is als een mandje. We verbleven in Noosa tijdens een storm. Het woei, onweerde en regende 2 dagen en het water liep langs de muren. We dachten een oplossing te hebben gevonden om bij de Woolworths onder een afdakje met onze camper te schuilen. Dat afdakje was iets lager dan wij hadden ingeschat en toen zaten we vast met de bovenkant. Dan moet je dus terugrijden en dat geluid herinneren wij ons nog dagelijks. Stiekeme hoop dat het een klein krasje was, maar nee best wel duidelijk zichtbaar. Klein probleempje erbij dat we moeten oplossen, maar wij zitten inmiddels lekker in contact met onze motorhome repair service contactpersoon. Dus deze zal het samen met de luifel wel fixen. We zijn bij als we weer met een, glimmende met luifel aan de buitenkant en niet in het gangpad, verder kunnen rijden. Uiteraard hoorden hier wat chagrijnige buien bij, maar deze kunnen wij goed relativeren, iets wat wij hier heel goed leren.

We zijn de afgelopen 2 weken weer op hele mooie plekken geweest en zakken steeds zuidelijker af. Op Erik z'n verjaardag zijn we gaan zeilen naar de Whitsundays. Dit was geweldig. We hadden een prachtige dag, strakblauwe lucht en een goed windje om de zeilen te hijsen. Super leuke, jonge bemanning die alles perfect hadden geregeld. Ze waren zeer vermakelijke entertainers voor Dirk en Juul, waardoor wij gedurende de dag even momenten samen hadden om van al het moois te genieten. We hebben een leuke Deense tweeling ontmoet waar de de dag mee op zijn getrokken. Zijn een paar keer gestopt om te gaan snorkelen, Dirk en Juul hebben dit keer ook meegedaan op kleine boards met een kijkraampje erop. Het was helemaal te gek. Daarna een verjaardagsdrankje gedaan in Airlie beach bij een cafe met live muziek, daar zijn Dirk en Juul dol op, want dan kunnen ze lekker dansen.

Van Airlie beach zijn we naar Yeppoon gereden, vrij saai stuk. Je ziet onderweg vrijwel alleen maar bomen en borden met een soort triviant vragen erop om de bestuurders te laten nadenken, zodat ze scherp blijven en niet in slaap vallen.

We hadden een tip gekregen voor een mooie campingplaats aan het strand. Vanuit deze camping, kon je over het strand in 20 minuten naar de boulevard wandelen met een paar lekkere eettenttentjes en een top koffie/interieurbarretje waar ze de lekkerste Acai bowls hebben. Aan de boulevard was een waterspeelparadijs voor de kinderen die zich daar goed hebben vermaakt. Yeppoon is echt een strand plaatsje met een laid back sfeetje, er komen voornamelijk veel plaatselijke toeristen op af die 2 uur ervandaan wonen.

Vanuit Yeppoon hebben we een tussenstop gemaakt in het plaatsje Seventeen Seventy, daar waar captain Cook voet aan wal heeft gezet, na schipbreuk op de great barrier reef. We dachten, we hebben veel aan deze ontdekkingsreiziger te danken, laten we hier wat cultuur gaan snuiven, maar dat viel vies tegen. Een kleine domper. We zijn dan ook in de ochtend meteen weer weggereden.

Noosa was onze volgende bestemming. Wat een geweldige plek. Mooie natuur, hele fijne sfeer, prachtige stranden, lekker eten, goede koffietentjes met lekkere ontbijtjes en heel veel surfers. Voor ons kwam alles wat Australie te bieden heeft, hier samen. We zijn hier uiteindelijk 5 dagen gebleven mede vanwege het feit dat we naar ons repair centre moesten, wat een uur van Noosa rijden was en het toen nog onduidelijk was of hij het ter plekke kon maken of niet en er een stormfront langs de kust was, dus waar we ook heen zouden rijden, overal zouden we regen hebben. Achteraf viel het wel mee, we hebben 2 dagen regen gehad. We zijn 2 keer naar een naastliggend dorpje, Eumundi, gereden voor een markt. Het hele dorp werd omgebouwd tot een markt. Heerlijk om daar lekker overheen te struinen ondertussen lekkere dingen kopen. Goede koffie drinken, dat kunnen ze goed hier. Overal heb je de leukste koffiezaken met heerlijke koffie en bananenbrood, i love it. Op de markt treden ook lokale artiesten op, zo werden we uitgenodigd voor het Sunshine cafe waar diverse muziekanten kwamen en veel kinderen. Wij dachten dit is top, maar kwamen in een soort hippie community terecht. Iedereen in de kleermakerszit op de grond voor het podium met een healthy sapje in de hand en een bak met quinoa. We hebben het even aangekeken, maar zijn toch snel weer door de regen naar onze, inmiddels beschadigde camper terug gerend om ergens lekker een burger te eten met dikke frieten en een flesje corona. Dat helpt altijd goed tegen mineurs.

Vanuit Noosa zijn we naar Byron Bay region gegaan met een tussenstop in Surfers Paradise. Byron Bay is het kleine broertje van Surfers Paradise, geroemd om z'n mooie witte zandstranden en laid back sfeer. Wij zitten 10 min rijden van het centrum, waar wij bewust hebben gekozen voor een wat rustiger stuk. Onze camping zit aan het strand, je loopt door de duinen naar een prachtig wit zandstrand, wat kraakt als verse sneeuw onder je voeten, helderblauw water en je hebt gewoon ruimte om overal te liggen, want het is niet zo'n bomvol strand als in het centrum. En we kunnen eindelijk vrij zwemmen in de zee. Tot aan Noosa waren er stingernets tegen kwallen en krokodillen. Je kon nergens zomaar even de zee in lopen omdat dat letterlijk levensgevaarlijk was. Een afkoeling op z'n tijd is hier zeker op z'n plaats met 35 graden.

Gisteravond hebben Erik en ik een uur de magie van de sterrenhemel hier mogen bewonderen met de Milky Way en vallende sterren. We hebben heerlijk in het zand gelegen. Volledige stilte. Bliksem op links een vuurtoren die over de baai heen zwaait en glinsterende sterren boven ons. Dan valt alles even in het niets en ben je een extreem gelukkig mens. Want wat een geluk is al dit moois. Wij drinken en een wijntje op. Proost!

1. Wilma mulder:
    2 februari 2016
    Om jaloers op te worden. Hè Erik als je nou weer eens vast komt te zitten gewoon de lucht uit je banden laten lopen scheelt een hoop schade!
  2. Willem Mulder:
    2 februari 2016
    Hoi Marieke wat een leuk verslag van jullie reis. Ben wel jaloers want het lijkt mij geweldig daar. Zeker op z'n bounty strand.
    Wat de camper betreft moet je maar denken al doende leert men. Ik kijk alvast uit naar de volgende blog van jullie belevenissen!!